mandag 11. januar 2010

Havet - dets muligheter og opplevelser


Jeg har alltid vært veldig knyttet til havet og alle mulighetene som åpner seg rundt det. Hele livet mitt har jeg bodd ved vannet. Sommeren har alltid vært min favoritt årstid, det å være i og ved vannet og benytte seg av det, har formet store deler av livet mitt. Jeg har alltid tilbragt mye tid i og ved vannet, både i båt, ved brygga og skjæra. Det å kjøre rolig utover havet, imens sola går forsiktig ned under horisonten er en idyllisk og fin opplevelse. Havet innebærer mange fine opplevelser, som f. eks å være på et skjær eller en holme med mange venner og grille utover kvelden, eller kjøre langs holmene midt på natta å ta krabber. Havet er fylt med muligheter, man kan dykke, surfe, fiske og ikke minst oppleve!

Havet har alltid vært og er fortsatt veldig viktig for oss, det gir oss mat og gir mange folk arbeid, både når det gjelder f. eks fiske og turristnæringen. Før var båt det viktigste fremkomst og forhandlingsmiddelet verden hadde. Havet har alltid knyttet kontinenter og ulike land sammen. Gjennom historien har også mange ulike liv gått tapt i havet og mange har vonde opplevelser. Opp igjennom har jeg også alltid blitt veldig fasinert av bestefaren min sine spennende sjømannshistorier, der han forteller om sine opplevelser i verdens hav.

Jeg har mange gode opplevelser fra havet, og jeg ser for meg at jeg i fremtiden kommer til å arbeide i eller med havet.




Bildet er tatt ved ytre Møkkalasset fyr (opprettet 1888, nedlagt 1986). Bildet er funnet på dagbladet sin nettside, Publisert lørdag 24.05.2008 kl. 19:30, oppdatert 10:21


4 kommentarer:

  1. Så godt skrevet Jonas! Du får leseren (i hvertfall meg) til å virkelig ville ut på sjøen! :) Ta gjerne bildet på toppen, for det kan være med på å forsterke leseropplevelsen fordi man har et konkret bilde på det som blir beskrevet :) Husk henvisning til hvor du har funnet bildet! :)

    SvarSlett
  2. Kjempe fint skrevet og jeg er veldig enig i det meste av det. Sommeren er årestiden jeg også liker best. Etter å ha lest dette kjenner jeg at jeg lengter sårt etter litt sol, varme, venner og sjø.
    Jeg synes kanskje det var litt gjentagelser og "oppramsing" på toppen, virker som du prøver så godt du kan for å få ordene til å strekke til, men det gjorde ingenting.
    Kjempe bra:)

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner meg igjen i dine følelser om havet, Jonas, siden jeg selv er født i sjekta sammen med breiflabb og makrell i en glitrende solnedgang med måkeskrik mot den røde himmelen;)Sikker på at mange får en positiv følelse av havet etter å ha lest dette! For å pirke litt, ser jeg at du gjentar deg selv en del ganger gjennom teksten. Prøv å varier språkbruken litt mer, så blir det enda bedre!;)

    SvarSlett
  4. Når man leser denne teksten kan man ikke gjøre annet enn å lengte mot det glittrende sommerhavet.
    Liker at du først forteller hva du føler for havet før du skriver litt mer faglig om hva havet er for oss.
    Du vekker interessen for havet før du starter med fakta stoffet, noe jeg syns er veldig lurt av deg. : )

    SvarSlett